منوی سایت
آمار بازدید
بازديد امروز : 3
بازديد دیروز : 13
بازديد این ماه : 76
آمار کل : 135777
  Print
عکس خبر

رییس هیات سوار کاری گیلان اسبهای برگزیده شده در جشنواره بین المللی زیبایی اسب کاسپین بزرگداشت زنده یاد لوئیز فیروز کاشف این اسب را اعلام کرد.

کد خبر : 37
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1396 - 10:34

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت سوار کاری استان گیلان" هوشنگ افشاری گفت : در این جشنواره 83 اسب کاسپین  در 9 رده حضور داشتند .

وی افزود : در خاتمه اسب بایرام از باشگاه تکتاز بعنوان اسطوره زیبایی نریان ها و گل آذین از شرکت اسب ریس بعنوان اسطوره زیبایی مادیان ها انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد : داوری جشنواره را خانم سالتون رییس انجمن جهانی اسب ، وبستر ارزیاب جهانی اسب کاسپین، بابک شکی و دکتر ابراهیم پور از ایران به عهده داشتند .

اسامی اسبهای منتخب در رده های مختلف به شرح زیر است :

زیر یک سال : ارژنگ ، دریا ، توفان به مالکیت خانم یگانه و آرژین از باشگاه تکتاز

یک تا دو سال : توفان به مالکیت سمیرا فیروز ، شراگیم و شیر از شرکت ریس و مریم از تکتاز

دو تا سه سال : مهناز ، منوچهر ، مهوش به مالکیت خانم یگانه و یاور از مرکز تحقیقات

چهار تا شش سال : مادیانها : نازگل ، لالین ، کیمیا و عسل

نریانها : رستم و سهراب با مالکیت سمیرا فیروز ، نمرود شرکت اسب ریس ، سپنتا از تکتاز ، آریا از تکتاز ، البرز با مالکیت فیروز

هفت تا 10 سال : مادیانها : گل آذین ، نازنین ، نازبانو ، گل سیب

نریانها : یال متعلق به آرمان عباسی ، گون و جنگل به مالکیت یگانه یگانه

10 سال به بالا : مادیانها : هما و نگار از تکتاز ، ماندانا متعلق به سمیرا فیروز

نریانها : بایرام از تکتاز ، سایروس از قویدل ، کیا از تکتاز

از نکات جالب جشنواره استفاده از اسبهای کاسپین برای کمک به کودکان معلول بود .

تعدادی از اسبها با سوارکاری کودکان معلول به میدان آمدند.

در این جشنواره که پنجشنبه به کار خود خاتمه داد به صاحبان اسبهای برگزیده جوایز نقدی و جام اهداء شد.

اسبچه خزر یا اسب کاسپین که به عنوان اسب ایران یا اسب آمل هم شناخته می شود ، قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان است که تا حدود پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت و در آن زمان توسط خانم لوییز فیروز شناسایی و به جهان معرفی شد.

در همان زمان تعدادی از این نژاد اسب برای تکثیر و پرورش به انگلستان فرستاده شد.

نژاد اسب کاسپین جد اولیه همه اسب های خونگرم دنیا است که بعد از شناسایی و معرفی آن توسط خانم لوئیز فیروز ، انجمن های ملی حمایتی در بیش از 15 کشور و انجمن جهانی اسب کاسپین در انگلیس تأسیس شد.

تصویر این اسب ها در نگاره های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است.

در مهر داریوش کبیر ، در گنجینه آمو دریا در موزه بریتانیا و در نقش رستم و داراب گرد اسب کوچکی مشاهده می شود که بنا بر مطالعات فسیل شناسی بر روی بقایای اسکلت های یافت شده در اطراف همدان ، همان اسبچه خزر است.

نسل اسبچه خزر مدتی در خطر انقراض قرار داشت ، اما در سال 1343 توسط خانم لوئیز فیروز به صورت تصادفی در اطراف آمل با انگیزه آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان شناسایی شد.

لوییز فیروز که در این زمینه اطلاعات زیادی داشت ، توانست به خصوصیات منحصر بفرد این نژاد اسب پی ببرد و آن را ثبت جهانی کرد.

سر کوچک ، چشم های درشت و برجسته ، پیشانی کمی محدب و گوش های کوچک از ویژگیهای اسبچه خزر است.

پوزه آن ها معمولاً کوچک و دارای منخرین باز هستند ، گردن اسب خزر معمولاً قوس دار ، باریک و متناسب است.

یال و دم پرپشت و زیبا ، کمر تا حدودی کشیده و بدن آن ها تقریبا باریک است ، اندام حرکتی در عین ظرافت دارای استخوان بندی بسیار قوی و محکمی است ، سم این نژاد بسیار سفت و بیضی شکل است که احتیاج به نعل بندی ندارد.

اسب کاسپین یا خزر به رنگ های سفید ، سیاه ، نیله یا خاکستری ، کرنگ ، کهر همانند رنگ کمرنگ دیده می شود ، یال ، دم ، دست و پای این اسب به رنگ سیاه دیده می شود ، در این نژاد تا کنون اسب ابلق دیده نشده است ، قد اسبچه خزر کمتر از 120 سانتیمتر است.

اسبچه خزر با اینکه اسب ریزجثه ای است اما تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و برخلاف بسیاری از پونیها که دست و پای کوتاه و تنه درشت دارند ، دقیقا یک اسب مینیاتوری است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان پذیر نیست و از آن جا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد ، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.