printlogo
رییس هیات سوار کاری گیلان اسبهای برگزیده شده در جشنواره بین المللی زیبایی اسب کاسپین بزرگداشت زنده یاد لوئیز فیروز کاشف این اسب را اعلام کرد.
کد خبر : 37
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1396 - 10:34

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت سوار کاری استان گیلان" هوشنگ افشاری گفت : در این جشنواره 83 اسب کاسپین  در 9 رده حضور داشتند .

وی افزود : در خاتمه اسب بایرام از باشگاه تکتاز بعنوان اسطوره زیبایی نریان ها و گل آذین از شرکت اسب ریس بعنوان اسطوره زیبایی مادیان ها انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد : داوری جشنواره را خانم سالتون رییس انجمن جهانی اسب ، وبستر ارزیاب جهانی اسب کاسپین، بابک شکی و دکتر ابراهیم پور از ایران به عهده داشتند .

اسامی اسبهای منتخب در رده های مختلف به شرح زیر است :

زیر یک سال : ارژنگ ، دریا ، توفان به مالکیت خانم یگانه و آرژین از باشگاه تکتاز

یک تا دو سال : توفان به مالکیت سمیرا فیروز ، شراگیم و شیر از شرکت ریس و مریم از تکتاز

دو تا سه سال : مهناز ، منوچهر ، مهوش به مالکیت خانم یگانه و یاور از مرکز تحقیقات

چهار تا شش سال : مادیانها : نازگل ، لالین ، کیمیا و عسل

نریانها : رستم و سهراب با مالکیت سمیرا فیروز ، نمرود شرکت اسب ریس ، سپنتا از تکتاز ، آریا از تکتاز ، البرز با مالکیت فیروز

هفت تا 10 سال : مادیانها : گل آذین ، نازنین ، نازبانو ، گل سیب

نریانها : یال متعلق به آرمان عباسی ، گون و جنگل به مالکیت یگانه یگانه

10 سال به بالا : مادیانها : هما و نگار از تکتاز ، ماندانا متعلق به سمیرا فیروز

نریانها : بایرام از تکتاز ، سایروس از قویدل ، کیا از تکتاز

از نکات جالب جشنواره استفاده از اسبهای کاسپین برای کمک به کودکان معلول بود .

تعدادی از اسبها با سوارکاری کودکان معلول به میدان آمدند.

در این جشنواره که پنجشنبه به کار خود خاتمه داد به صاحبان اسبهای برگزیده جوایز نقدی و جام اهداء شد.

اسبچه خزر یا اسب کاسپین که به عنوان اسب ایران یا اسب آمل هم شناخته می شود ، قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان است که تا حدود پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت و در آن زمان توسط خانم لوییز فیروز شناسایی و به جهان معرفی شد.

در همان زمان تعدادی از این نژاد اسب برای تکثیر و پرورش به انگلستان فرستاده شد.

نژاد اسب کاسپین جد اولیه همه اسب های خونگرم دنیا است که بعد از شناسایی و معرفی آن توسط خانم لوئیز فیروز ، انجمن های ملی حمایتی در بیش از 15 کشور و انجمن جهانی اسب کاسپین در انگلیس تأسیس شد.

تصویر این اسب ها در نگاره های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است.

در مهر داریوش کبیر ، در گنجینه آمو دریا در موزه بریتانیا و در نقش رستم و داراب گرد اسب کوچکی مشاهده می شود که بنا بر مطالعات فسیل شناسی بر روی بقایای اسکلت های یافت شده در اطراف همدان ، همان اسبچه خزر است.

نسل اسبچه خزر مدتی در خطر انقراض قرار داشت ، اما در سال 1343 توسط خانم لوئیز فیروز به صورت تصادفی در اطراف آمل با انگیزه آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان شناسایی شد.

لوییز فیروز که در این زمینه اطلاعات زیادی داشت ، توانست به خصوصیات منحصر بفرد این نژاد اسب پی ببرد و آن را ثبت جهانی کرد.

سر کوچک ، چشم های درشت و برجسته ، پیشانی کمی محدب و گوش های کوچک از ویژگیهای اسبچه خزر است.

پوزه آن ها معمولاً کوچک و دارای منخرین باز هستند ، گردن اسب خزر معمولاً قوس دار ، باریک و متناسب است.

یال و دم پرپشت و زیبا ، کمر تا حدودی کشیده و بدن آن ها تقریبا باریک است ، اندام حرکتی در عین ظرافت دارای استخوان بندی بسیار قوی و محکمی است ، سم این نژاد بسیار سفت و بیضی شکل است که احتیاج به نعل بندی ندارد.

اسب کاسپین یا خزر به رنگ های سفید ، سیاه ، نیله یا خاکستری ، کرنگ ، کهر همانند رنگ کمرنگ دیده می شود ، یال ، دم ، دست و پای این اسب به رنگ سیاه دیده می شود ، در این نژاد تا کنون اسب ابلق دیده نشده است ، قد اسبچه خزر کمتر از 120 سانتیمتر است.

اسبچه خزر با اینکه اسب ریزجثه ای است اما تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و برخلاف بسیاری از پونیها که دست و پای کوتاه و تنه درشت دارند ، دقیقا یک اسب مینیاتوری است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان پذیر نیست و از آن جا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد ، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.